WSPÓŁPRACA Z UNIWERSYTETEM JAGIELLOŃSKIM
Realizacja projektu badawczego w latach 2017-2018
TEMAT: SAMOPOCZUCIE SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ /dr Iwona Sikorska/
EDUCATIONAL PERSPECTIVE.(Mirella Wyra, PhD.)
    Prowadzone badania dotyczą samopoczucia społeczności szkolnej, uczniów i nauczycieli, podczas pobytu w szkole.
Celem projektu jest poznanie i sklasyfikowanie zachowań uczniów oraz samopoczucia podczas pobytu w szkole. Wyjaśnienie zachowań ze spektrum agresji pozwoli na planowanie adekwatnych strategii interwencyjnych. Uczniowi zaangażowani w charakterze badaczy współpracują ze studentami podczas nominaowania miejsc na terenie szkoły, w których młodzież czuje sie dobrze lub niekomfortowo. Badania pozwolą na uzyskanie danych, które umożliwią powiadomienie społeczności szkolnej o mozliwościach najlepszych rozwiązań wychowawczych i prewencyjnych.
    Około 600 uczniów w wieku 11- 16 lat zostanie zaproszonych do udziału w badaniu.
Będą to uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjum z obszaru miasta Krakowa
Uczniowie wezmą udział w badaniu po wyrażeniu zgody na nie przez nich samych oraz rodziców. Uczniowie zostaną powiadomieni o znaczeniuu ich udziału w badaniu, jako pomocy dla organizatorów działań pomocowych i profilaktycznych w szkołach.
Warsztaty dla młodzieży i rodziców
W ramach współpracy nawiązanej z Instytutem Psychologii Stosowanej UJ w szkole prowadzone będą zajęcia z obszarów:• Integracji grup klasowych
• Technik komunikacji, negocjacji i rozwiązywania konfliktów
• Samopoznania i radzenia sobie ze stresem
Spotkania z rodzicami to wybrane tematy, m.in.
• Prezentacja programu rozwijania odporności psychicznej "Dzielne dzieci" w klasach 1-3 edukacji wczesnoszkolnej.Warsztaty "Psychologiczne Ja w świecie społecznym"

    W dniu 8 października 2016 roku w Audytorium Maximum na ul. Krupniczej 36 w Krakowie odbyło się spotkanie podsumowujące projekt "Psychologiczne Ja w świecie społecznym: Przywiązanie, teoria umysłu i pojęcie Ja w okresie adolescencji" w którym brali udział uczniowie aktualnych klas III naszego gimnazjum.
    Projekt realizowany w latach 2014-2016 przez zespół Uniwersytetu Jagiellońskiego obejmował uczniów rozpoczynających naukę we wrześniu 2014 /za zgodą rodziców/, ostatecznie wzięło w nim udział około 90 osób z naszej szkoły. Projekt badał kompetencje społeczne u naszych uczniów, a efektem końcowym jest książka "Jak rozwijać rozumienie społeczne", która dostępna będzie już wkrótce w naszej bibliotece.
    Szczegółowe omówienie projektu i jego wyników można znaleźć na stronie: http://www.socialself.psychologia.uj.edu.pl.
Bardzo dziękuję wychowawcom: p. Agacie Maćkowiak, Alinie Terleckiej-Siekaniec, Tomaszowi Szczepanikowi, p. pedagog Bożenie Paruch oraz uczniom, rodzicom za udział w tym spotkaniu.
Iwona Janek, dyrektor szkoły