![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
  | ![]() |
![]() |
![]() |


WSPÓŁPRACA Z UNIWERSYTETEM JAGIELLOŃSKIM
Realizacja projektu badawczego w latach 2017-2018
TEMAT: SAMOPOCZUCIE SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ /dr Iwona Sikorska/
EDUCATIONAL PERSPECTIVE.(Mirella Wyra, PhD.)
    Prowadzone badania dotyczą samopoczucia społeczności szkolnej, uczniów i nauczycieli, podczas pobytu w szkole.
Celem projektu jest poznanie i sklasyfikowanie zachowań uczniów oraz samopoczucia podczas pobytu w szkole. Wyjaśnienie zachowań ze spektrum agresji pozwoli na planowanie adekwatnych strategii interwencyjnych. Uczniowi zaangażowani w charakterze badaczy współpracują ze studentami podczas nominaowania miejsc na terenie szkoły, w których młodzież czuje sie dobrze lub niekomfortowo. Badania pozwolą na uzyskanie danych, które umożliwią powiadomienie społeczności szkolnej o mozliwościach najlepszych rozwiązań wychowawczych i prewencyjnych.
    Około 600 uczniów w wieku 11- 16 lat zostanie zaproszonych do udziału w badaniu.
Będą to uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjum z obszaru miasta Krakowa
Uczniowie wezmą udział w badaniu po wyrażeniu zgody na nie przez nich samych oraz rodziców. Uczniowie zostaną powiadomieni o znaczeniuu ich udziału w badaniu, jako pomocy dla organizatorów działań pomocowych i profilaktycznych w szkołach.
Warsztaty dla młodzieży i rodziców
W ramach współpracy nawiązanej z Instytutem Psychologii Stosowanej UJ w szkole prowadzone będą zajęcia z obszarów:• Integracji grup klasowych
• Technik komunikacji, negocjacji i rozwiązywania konfliktów
• Samopoznania i radzenia sobie ze stresem
Spotkania z rodzicami to wybrane tematy, m.in.
• Prezentacja programu rozwijania odporności psychicznej "Dzielne dzieci" w klasach 1-3 edukacji wczesnoszkolnej.Warsztaty "Psychologiczne Ja w świecie społecznym"

    W dniu 8 października 2016 roku w Audytorium Maximum na ul. Krupniczej 36 w Krakowie odbyło się spotkanie podsumowujące projekt "Psychologiczne Ja w świecie społecznym: Przywiązanie, teoria umysłu i pojęcie Ja w okresie adolescencji" w którym brali udział uczniowie aktualnych klas III naszego gimnazjum.
    Projekt realizowany w latach 2014-2016 przez zespół Uniwersytetu Jagiellońskiego obejmował uczniów rozpoczynających naukę we wrześniu 2014 /za zgodą rodziców/, ostatecznie wzięło w nim udział około 90 osób z naszej szkoły. Projekt badał kompetencje społeczne u naszych uczniów, a efektem końcowym jest książka "Jak rozwijać rozumienie społeczne", która dostępna będzie już wkrótce w naszej bibliotece.
    Szczegółowe omówienie projektu i jego wyników można znaleźć na stronie: http://www.socialself.psychologia.uj.edu.pl.
Bardzo dziękuję wychowawcom: p. Agacie Maćkowiak, Alinie Terleckiej-Siekaniec, Tomaszowi Szczepanikowi, p. pedagog Bożenie Paruch oraz uczniom, rodzicom za udział w tym spotkaniu.
Iwona Janek, dyrektor szkoły
    Projekt badawczy Psychologiczne Ja w świecie społecznym. Przywiązanie, teoria umysłu i pojęcie Ja w okresie adolescencji realizowany w naszej szkole w latach 2014- 2016 zaowocował publikacją JAK WSPIERAĆ ROZUMIENIE SPOŁECZNE. PROGRAM WARSZTATÓW DLA MŁODZIEŻY wydanej przez krakowskie Wydawnictwo Edukacyjne (Białecka-Pikul, M. i in., 2016). W książce zostały uwzględnione zadania i ćwiczenia, których pilotaż odbył się z udziałem młodzieży naszej szkoły. Można więc powiedzieć, że mamy swój wkład w tę publikację!
Rok szkolny 2017/ 2018
    Klasy drugie (a, b, c i e) brały udział w kontynuacji projektu badawczego
pt. Psychologiczne Ja w świecie społecznym. Przywiązanie, teoria umysłu i pojęcie Ja w okresie adolescencji pod kierunkiem dr hab. Marty Białeckiej-Pikul z Instytutu Psychologii UJ. Każda klasa uczestniczyła w warsztatach trwających cały II semestr (luty- czerwiec 2018). Klasy zostały losowo podzielone na 3 grupy, a uczniowie w tych grupach brali udział w cotygodniowych zajęciach. Szczegółowe kompetencje trenowane pod okiem studentów i doktorantów psychologii dotyczyły:
• rozumienia zachowań i emocji drugiego człowieka,
• rozumienia siebie w relacji z innymi,
• rozumienia decyzji podejmowanych przez innych,
• umiejętności analizowania i interpretowania zachowań społecznych,
• poprawy własnej koncentracji, uwagi i spostrzegawczości.
Uniwersytet Jagielloński podziękował naszym uczniom za współpracę wręczając na zakończenie warsztatów pamiątkowe bidony z logo uczelni (wychowawcy otrzymali również symboliczne podziękowanie w postaci kubków UJ za wspieranie współpracy). Trenerzy, żegnając się z młodzieżą, zachęcali do rozważenia studiów uniwersyteckich i zapraszali w progi najstarszej w kraju Alma Mater.
Rok szkolny 2018/ 2019
    Młodzież naszej szkoły śpiewająca gospel wspólnie z seniorami w ramach projektu "Działajmy razem" została zaproszona do uświetnienia swoim udziałem otwarcia konferencji naukowej na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ. 21 września 2018 roku odbył się koncert z udziałem 30 uczniów i 30 seniorów pod dyrekcją Lei Kjeldsen podczas uroczystego otwarcia IV Interdycyplinarnej Konferencji Zdrowie i Odporność Psychiczna. Chór śpiewał dla uczestników konferencji z 31 ośrodków naukowych z kraju i zagranicy, również w obecności władz miasta i województwa. Ostatni utwór wykonała wspólnie z chórem rozentuzjazmowana publiczność, zachęcona przez charyzmatyczną panią dyrygent.
