|
REALIZACJA PROJEKTU W RAMACH UNIJNEGO PROGRAMU
„ERASMUS PLUS”
    „Per aspera ad astra – przez trudy i zmiany do sukcesu” - to nazwa nowego projektu, który w 2019 roku wygrał w konkursie wniosków unijnych w Sektorze Edukacji KA1, Mobilność kadry edukacyjnej programu Erasmus+.
Czujemy się wyróżnieni jako beneficjenci tego programu, gdyż zaledwie garstka krakowskich szkół otrzymała tego typu grant w tegorocznej edycji konkursu. Jednak kilkunastoletnie doświadczenie naszej szkoły jako Gimnazjum nr 7 w zakresie różnorodnych form współpracy międzynarodowej przyniosło pozytywne efekty i szanse na wzbogacenie warsztatu pracy i kompetencji językowych nauczycieli Szkoły Podstawowej nr 39.
Akceptacja przez Narodową Agencję i przyjęcie projektu do realizacji oznacza, że dziesięciu pracowników dydaktycznych i administracyjnych naszej szkoły weźmie udział w różnorodnych kursach zagranicznych: metodycznych, CLIL i językowych, doskonaląc swój warsztat pracy.
Zdobytą wiedzą i doświadczeniem będziemy każdorazowo dzielić z innymi nauczycielami i uczniami naszej szkoły, a także wdrażać poznane metody nauczania.
Termin realizacji projektu: 2019-2021.
"Per aspera ad astra - przez trudy i zmiany do sukcesu” - projekt UE Erasmus+ w Szkole Podstawowej nr 39.
    Rozpoczęty w SP39 w 2019 roku projekt Erasmus+ Mobilność Szkolnej Kadry Edukacyjnej kończy się sukcesem. Tytuł tej kolejnej już w naszej szkole edycji unijnego programu zagranicznych szkoleń metodycznych i językowych dla kadry pedagogicznej to: „Per Aspera ad Astra - przez trudy i zmiany do sukcesu”. Wówczas - jeszcze przed pandemią - nic nie wskazywało na to, że owych „trudów i zmian” będzie aż tak dużo…
    Owe tytułowe trudności miały nawiązywać do okresu przejściowego tej najstarszej, bo już niemal 130- letniej, na Dąbiu szkoły - działań przekształcających ją z gimnazjum w szkołę podstawową, co nie było łatwe i wiązało się z wieloma często drastycznymi decyzjami kadrowymi i organizacyjnymi. Jednak - jak
pokazało życie - wraz z wybuchem pandemii Covid -19 przed prowadzącymi projekt stanęły inne nieplanowane wcześniej zadania i kłopoty. A mianowicie: przed pandemią w lutym 2020 roku udało się nam zrealizować tylko dwie mobilności: 2- tygodniowe kursy językowe do Hiszpanii i na Maltę, reszta z dziesięciu działań została zawieszona, wydawało się wręcz, że udaremniona… Ideą tego projektu była mobilność, która jednak - wskutek „lockdownu”, została niemal całkowicie zawieszona. Projekt Erasmus+ jest „otwarciem”, czyli przeciwieństwem ogłoszonego wówczas na całym świecie „zamknięcia” …
    Musieliśmy przeorganizowywać nasze mobilności przez ponad rok… i czekać na ponowne otwarcie się poszczególnych krajów.
W 2021 roku wreszcie gwiazdy zaczęły nam sprzyjać: zrealizowaliśmy osiem pozostałych mobilności w okresie od maja do sierpnia, przy czym kraje docelowe Wielka Brytania i Irlandia do końca pozostały zamknięte, stąd zmiany naszych „partnerów goszczących” - organizatorów szkoleń - na szkoły językowe i ośrodki edukacyjno- kulturalne na Malcie i Cyprze. Uzbrojeni w maseczki, jednak i tak z wielką pasją, zgłębialiśmy kulturę tych krajów, ucząc się również języka angielskiego, a przede wszystkim poszerzając naszą wiedzę i umiejętności metodyczne.
Z dziesięciu zrealizowanych mobilności aż połowa z nich - to kursy metodyczne, poszerzające naszą wiedzę na temat metody CLIL, czyli zintegrowanego nauczania języka obcego z treściami z innych dziedzin wiedzy, uczące nas lepszego wykorzystywania technik informacyjno- komunikacyjnych TIK, uczenia metodą EOTC (Education Outside the Classroom), która zakłada lepsze wykorzystanie materiałów autentycznych, źródłowych, muzealnych, przyrodniczych. Pozostałe szkolenia - to języki obce dla edukatorów, poszerzające biegłość językową i umiejętności komunikacyjne nauczycieli, którzy będą mogli wykorzystać ją, w większy sposób otwierając się na Europę i na coraz liczniej obecnych w naszej szkole uczniów i ich rodziców zza granicy.
Mimo piętrzących się przeszkód i kolejnych covidowych restrykcji w poszczególnych krajach udało nam się zrealizować nasz cel - przez trudy i zmiany doszliśmy do sukcesu!
Malgorzata Kwiatek
Koordynator projektu Erasmus + w SP 39
Nauczycielka języka angielskiego
‘Per aspera ad astra’ – through difficulties and changes to the success UE Erasmus+ project in Primary School No 39
    The project Erasmus+ Mobility For School Education Staff, which started in SP 39 in 2019 ends with a success.
The title of the latest edition of the international methodological and linguistic project for school education stuff, funded by the European Union, is ‘Per aspera ad astra’ – through difficulties and changes to the success. Before the pandemic hit the world, no one would have thought said hardships and changes would be so prominent.
These titular hardships were supposed to refer to the transitional period of endeavors to transform our almost 130 years old school from a middle to a primary school, which was not easy and involved many drastic staff and organisational changes.
    However, with the outbreak of COVID-19 pandemic, the leaders of the project were faced with other unexpected tasks that needed to be tackled, that is: before the pandemic in February 2020 we managed to go through only with two out of ten “mobilities”. Our colleagues went on a two-week-long language courses to Spain and Malta. The lockdown put a seemingly indefinite halt on the remaining “mobilities”. The project Erasmus+ is considered to be an “opening” as opposed to the globally announced “close”.
We needed to reorganise our mobilities for over a year... and wait for the reopening of boarders.
    In 2021 the odds were finally in our favour: from August to May we managed to complete all remaining mobilities. Since our target countries: the United Kingdom and Ireland remained closed, we were forced to change our “host partners”, that is: organisers of the courses, to language schools and educational and cultural centres in Malta and Cyprus. Though armed with masks, we were still exploring cultures of these countries with great passion, as well as learning English and, most importantly, broadening our knowledge and improving our methodological skills.
    Half of the 10 completed mobilities were actually methodological courses, which let us increase our knowledge of the CLIL method – a technic of teaching foreign languages combined with other fields of knowledge, taught us how to better use the ICT, and how to teach using the EOTC method (Education Outside the Classroom) – a method, which encourages a better, more frequent use of authentic references and source materials.
The other remaining courses were targeted at teachers wishing to improve their language and communication skills, so that they would be able to use them to be more open towards Europe.
Despite the piling up of obstacles and the subsequent COVID-19 related restrictions, we successfully,
although not without difficulties and changes, managed to reach our goal!
Małgorzata Kwiatek
the coordinator of the Erasmus+ project in SP 39
Zajęcia w ETI na Malcie
   
Zajęcia w Educulture Limassol - Cypr
   
    Realizacja poprzedniego projektu w Sektorze Edukacji KA1, Mobilność kadry edukacyjnej europejskiego programu Erasmus+ o nazwie „Otwórzmy się na Europę!” przypadała na okres od czerwca 2016 do listopada 2017 r. Szkolenia językowe i metodyczne naszych nauczycieli w kilku krajach europejskich tj. Wielka Brytania, Hiszpania i Malta odbywały się dzięki wsparciu finansowemu Unii Europejskiej.
Pierwsze szkolenie: "European Project Design and Management"
    Pierwsze szkolenie: „European Project Design and Management”, które realizowane było w ramach projektu mamy już za sobą. Odbyło się w okresie wakacyjnym na Sycylii i uczestniczyła w nim koordynatorka projektu, Anna Zdebska. Było to szkolenie skierowane do koordynatorów już realizowanych projektów oraz osób dopiero planujących złożenie wniosku do NA i realizację projektu edukacyjnego. Udział w tym szkoleniu przygotował koordynatora do prawidłowego zarządzania projektem, monitorowania jego poszczególnych etapów i wspierania organizacyjnego wszystkich uczestników planowanych szkoleń.
Zobacz relację - Pierwsze szkolenie „European Project Design and Management” |
Projekt "Otwórzmy się na Europę!” realizowany w ramach programu
"Erasmus plus" - mobilności ciąg dalszy
    W trakcie ferii zimowych (styczeń-luty 2017) pięcioro kolejnych nauczycieli wzięło udział w zagranicznych kursach językowych w ramach naszego projektu.
Troje z nich, p. Małgorzata Kwiatek, p. Aleksandra Krasowska–Wełna oraz p. Tomasz Szczepanik przez dwa tygodnie intensywnie uczyli się języka hiszpańskiego w słonecznej Maladze w Szkole Językowej Malaga Instituto.
Zobacz relację - Szkoła Językowa Malaga Instituto |
    Three of the teacher's staff of Gimnazjum 7 im. B. Głowackiego in Krakow have participated in Language Training in Malaga, Spain. The name of the course was " Intensive Spanish Course" and it took place in "Malaca Instituto"- the language school for foreigners, which has been a very experienced and prestigous institution since approximately 50 years. During 2 weeks (28.01-11.02.2017) the teachers (Aleksandra Krasowska -Wełna, Tomasz Szczepanik and Malgorzata Kwiatek) studied basic vocabulary and grammar of Spanish as well as communication skills). The level of it ranged from A1.1 up to A2.3. They met teachers from different European countries and had to cooperate with them during language classes and in the time dedicated to sightseeing. Participants of the course had a chance to experience the culture of Spain. They visited Malaga' s numerous museums (e.g. Picasso, archeological), but also went sightseeing to the cities and villages of Andalucia (Cordoba, Ronda, Nerja, Friglijana). In opinion of the teachers their stay there was unforgettable and it inspired them to continue learning Spanish.
    Dwutygodniowy intensywny kurs języka angielskiego na Malcie w szkole językowej Maltalingua ukończyły dwie kolejne nauczycielki, p. Jolanta Urban oraz p. Edyta Chorobik. Wszyscy wrócili zadowoleni, naładowani pozytywną energią i pełni inspiracji oraz nowych pomysłów.
Zobacz relację |
   
W czasie wakacji 2017 roku kolejnych troje pedagogów z naszej placówki wyjechało na szkolenia zagraniczne w ramach projektu pt.: „Otwórzmy się na Europę!”. Tym razem wszyscy pojechali do Wielkiej Brytanii, ale każdy z nich na inny rodzaj kursu. Były to kursy językowe, metodyczne lub metodyczno-językowe.
    Pani Dorota Koprowska-Latoń przez dwa tygodnie pracowała nad poprawą swoich kompetencji językowych oraz uczyła się, jak dwujęzycznie nauczać swoich przedmiotów, t.j. matematyki i chemii. Pani Dyrektor udoskonalała swoją znajomość języka angielskiego, a Pani Alicja Tota-Głowacka na kursie metodycznym poznawała nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne, które przydają się w pracy nauczyciela.
    W dniach 6-19 sierpnia 2017 roku wzięłam udział w kursie odbywającym się w szkole językowej Anglolang w Scarborough, nadmorskiej miejscowości położonej w północno -wschodniej część Anglii, nad morzem Północnym. Szkolenie to miało na celu rozwój umiejętności językowych w języku angielskim, w ramach realizowanego przesz szkołę projektu unijnego "Otwórzmy się na Europę".
    Pobyt w Anglii rozpoczęłam od wylądowania w miejscowości Leeds późnym wieczorem w niedzielę, a już następnego dnia rozpoczęły się zajęcia. Odbywały się one w trzech turach po 2 godziny, każde z innym nauczycielem. Ta różnorodność powodowała, że nie było nudy, nauczyciele wykorzystywali też różne metody aktywizujące: gry, zabawy, quizy, korzystali z tablic interaktywnych. W mojej grupie znajdowały się osoby, które chciały rozwinąć umiejętność komunikacji w języku angielskim: młodzi ludzie z Omanu czy Niemiec czy dorośli z Włoch, Szwajcarii, Finlandii i Chin. Pracując w parach poznawaliśmy się wzajemnie, na lekcjach mieliśmy okazję wysłuchać opowieści np. skąd wzięło się słowo sandwich lub życzenie "Bless you".
    Oprócz nauki w naszym planie przewidziany był czas na wycieczki, dzięki którym mogliśmy lepiej poznać Anglię. Zwiedziliśmy York, Leeds i Scarborough, a także wybraliśmy się na sztukę w lokalnym teatrze. Pobyt był dla mnie ciekawym doświadczeniem – poznałam ludzi z różnych krajów, ćwiczyłam język angielski, a mimo codziennej nauki uważam dni spędzone w nadmorskim Scarborough za prawdziwe wakacje.
Iwona Janek
    Kurs, w którym uczestniczyłam odbywał się w Portsmouth -mieście portowym położonym w południowej Anglii. W trakcie pobytu ciężko i efektywnie pracowaliśmy nad szlifowaniem języka angielskiego oraz nad metodyką nauczania swojego przedmiotu w tym języku.
   
Organizatorzy szkolenia zaplanowali dla nas również wycieczki, pozwalające poznać samo miasto oraz pobliskie atrakcje. W samym mieście można zwiedzić Portsmouth Historic Dockyard, Spinaker Tower, Starówkę z Katedrą oraz pozostawionym na pamiątkę D-day Kościołem bez dachu.
Oprócz Portsmouth zwiedziliśmy Winchester z przepiękną gotycką katedrą oraz Isle of Wight z urokliwymi klifami.
   
Moja grupa zajęciowa składała się z 7 osób: Iva z Bułgarii, Pako z Hiszpanii, oraz Maria Rosaria, Maristella, Angela i Guiseppina z Włoch.
Dzięki tak zróżnicowanej kulturowo i narodowościowo grupie miałam możliwość osłuchania się z różnymi akcentami.
   
Prawie codziennie zmieniali się prowadzący zajęcia, co dawało nam możliwość poznania różnych sposobów nauczania. Kurs dotyczył poznania zasad prowadzenia zajęć metodą C.L.I.L., czyli przekazywania treści z nauczanych przedmiotów z jednoczesnym wprowadzaniem elementów języka obcego.
   
Kurs prowadzony w kraju, którego język będę wykorzystywać podczas uczenia przedmiotów ścisłych przyniósł efekty, jakich oczekiwałam. W znacznym stopniu podniósł moje kompetencje językowe, pozwolił na poznanie różnych ludzi z różnych krajów oraz ciekawych sposobów podejścia do nauczania.
Dorota Koprowska-Latoń
    In July 2017 I attended a course entitled „Technology In the Classroom”. The course took place in “Anglolang School” in Scarborough in the north-east of England. Not only did I study how to make the lessons more exciting for my students but I also improved my English, visited some interesting places in the area and learned a lot about the English culture. I have made friends with people from Spain, Italy, Sweden, Hungary, the Czech Republic and Slovenia. I was the only person from Poland in the group, so I had to communicate in English twenty – four hours a day.
   My host family was extremely polite, kind and friendly. They always entertained me at breakfast or dinner time. They did their best to make sure that I didn’t waste a minute and learned as much as possible and that I enjoyed myself in Scarborough. Besides, I was staying at the same host family with a gentleman from France, who was also a teacher of English, but taught older students in private schools. He never used vocabulary that was less advanced than proficiency grade A. :)
   As a result, I came back to Poland as a better version of myself as a teacher of English.
I was just a princess for five days. I lived in a snug room, delicious meals were served to me every day, lessons at “Anglolang” were wonderful, devoted guides showed me the area, friends from all over Europe entertained me. I wish, I could attend such a course again.
Alicja T.G.